Hundar är ren kärlek!

Arkiv för 16 december 2009

Sista kurstillfället – sök

Äntligen, inte för att kursen inte har varit kul och givande men äntligen ska vi inte gå kurs på länge! Nu ska vi försöka fokusera på allt vi har lärt oss på alla kurser, så nu blir det bara träning åtminstone fram till nästa höst.

Idag fick vi göra en kul grej, vi delade upp oss i två lag där det ena laget fick agera figuranter i en liten skog medan det andra laget tillsammans fick söka av skogen med sina hundar. När det var vår tur att söka så gick jag först tyst bakom Bella men hon gick bara med nosen i backen och nosade efter harar och annat då testade jag att säga ”sök” och då fattade hon faktiskt att hon skulle söka högt. Efter ett tag tyckte jag att hon stannade till och nosade i luften så då släppte jag henne och upprepade ”sök” och javisst hon hittade figuranten nästan direkt. Jag såg inte figuranten alls, det kunde lika gärna ha varit en svart sten. 

Sen avslutade jag med en hitta-övning som gick jättebra, det verkar Bella ha förstått till fullo nu, dags att göra det svårare.

Mina framtidsplaner när det gäller sök är väl att träna lite vardagssök för att Bella tycker att det är kul, sen ska vi ju testa att söka som räddningshundsekipage och då kommer ju sök-kunskaperna till användning. Men så länge blandraser inte får tävla i bruks så kommer jag inte att lägga ner någon seriös träning på söket.

Kursen får iaf ett bra betyg, vi har lärt oss massor, träffat en massa trevliga människor och kursledaren var väldigt bra. Jag tyckte det var en bra blandning mellan teori och praktik. Bella har aldrig haft så kul på någon annan kurs, hon har ju fått leka med figgarna hela tiden och det har varit lajbans!