Hundar är ren kärlek!

Arkiv för 05 december 2009

HI-träning

I torsdags var det träning med HI igen http://hundusidiotus.wordpress.com/2009/12/04/vintertraning-fjarde-tillfallet/ på schemat stod att redovisa fot och ligg. Jag försökte visa upp lite fotgående men jag har ju shejpat in läggandet under veckan så hon la sig hela tiden 🙂 men när jag efter inrådan från de andra gick lite fortare blev det bra. Jag insåg att läggandet inte var snabbt efter vår långa diskussion om detta.

När vi skulle träna fick jag jättebra tips från Anette. När jag shejpar in ligg så går jag hela tiden ifrån Bella vilket gör att hon dras med mig och därmed blir inte läggandet snabbt. Så hon föreslog två saker: det ena var att ta ett steg fram mot Bella samtidigt som jag säger kommandot ”ner” och det andra var att använda förväntan dvs att genom att låta lite knäpp och spännande så bygger man upp en förväntan hos hunden vilket gör att läggandet blir snabbare. Jag testade att säga Ååååå samtidigt som jag höll godiset lite gömt och då blev Bella på hugget på en gång och slängde sig ner i ligg, jättebra tips! Så nu måste jag sluta belöna när det går långsamt för hon kan ju.

Det andra tipset jag fick av Anette var att träna mer på fokusträning i utgångsposition tex genom att säga bra när hon tittar på mig så man upprätthåller förväntan/ögonkontakt plus att sluta belöna slarviga ingångar och vänta ut henne så hon sätter sig rätt.

Ett annat tips var att ge kommandot fot och sedan säga typ ”kom igen” så att hon kommer igång och tycker att det blir kul plus att gå lite fortare för det tycker Bella är roligare.

Efter detta tränade jag på apport, plats (huvudet i backen) och aktiv platsliggning.


Sök-kurs näst sista tillfället

I onsdags var det dags för sök-kursen igen, näst sista tillfället. Vi började med att öva och repetera markeringen vi lärde oss förra gången, för mig innebar det att shejpa in sitt på ett lagom avstånd och att få hunden att komma springandes och sätta sig på ett lagom avstånd. 

Sen fick vi öva på nästa steg i kedjan och för mig innebar det skall, jag testade först att locka med godis och gömma det för att få Bella att skälla men hon bara tittade på mig så jag använde leksak istället och då fick jag till ett par skall faktiskt. Innomhus fungerade det med godis. När jag höll på med detta så insåg jag att Bella kommer nu bli allt mer skällig eftersom jag belönade skallet med klick och godis/lek 😦 men men

På slutet fick vi välja övning och då valde alla systematik, jag körde två gånger med Bella, första varvet stod hon kvar och tittade på figuranten när den blev passiv så den andra figuranten fick locka på henne, det märktes att hon föredrog den figuranten som hon kände. Vid det andra varvet så fattade hon och gjorde ett par snygga slag.

Kursledaren ville gärna att någon av oss skrev en insändare till unghunden för att göra reklam för kursen, ska fundera på den 🙂 något för julledigheten kanske!